Sabtu, 6 Oktober 2012


Assalamualaikum....hari ni saya masak spageti .Saya buat untuk adik beradik suami yang datang beraya.. sy tak berapa biasa buat spageti..ms nak buat spageti ni bizi jugaklah nak search mane resepi yang terbaik... saya ada officemate yang pandai buat spageti, so sy mintak lah resepi kat dia, gabung2 dengan pembacaan saya dlm myR , search jugak kat blog2 yang biasa, maka terhasillah spageti ini..

Sy mmg suggest siapa2 yang nak buat spageti guna resepi ni, sbb saya rasa resepi ni sedap juga..tambahan lagi kalau buat sendiri kita bolehlah letak daging banyak2, then boleh tambah kepedasan yang kita nak...(ikut tekak melayu lah kiranya)... Sebenarnya saya terpedaya dgn resepi ni sbb saya tinjau2 blog http://fromintankitchen.blogspot.com/2011/12/spaghetti-bolognese.html . Kalau kak Ita dah kata sedap tu, mmg sedaplah kan...huhu..Tp sy ada edit2 sikit masa tu... Kak Ita amik dr MyR..  Ok jom tengok resepinye....


SPAGHETTI BOLOGNESE
By: Mutiarazura
Rujukan : My Resepi


Bahan-bahan ( 6 orang )


500 gram spaghetti ~ sepeket
500 gram daging lembu cincang 

200 ml susu 
1 labu bawang besar kuning ~ dicincang halus 
1 ulas bawang putih ~ dicincang halus 
1 tin sedang tomato puri + 1 botol Prego Malaysia
1 batang carrot ~ didadu kecil 
2 batang celery ~ didadu kecil 
1 tin cendawan butang ~ dihiris (optional) 
1 kiub stok daging lembu (optional) 
1/2 sudu teh herba Oregano kering atau Italian Mixed Herbs 
Sedikit garam dan gula secukup rasa 
3 sudu besar minyak zaitun ~ kalau taknak beli boleh pakai minyak masak biasa
2 sudu besar butter 
Parutan keju parmesan – untuk menghidang  (sy takda pun hari tu)


Selamat Mencuba semua...

Sy pakai Angel Hair...sebab sy tak tau ada banyk jenis rupanye...


Close up sikit....pakai angel hair pun ok juga..


Sedapppp....mesti cuba ...

Sekian dan selamat mencuba....:)




Tiada ulasan:

Catat Ulasan