Isnin, 10 September 2012

Penyediaan Makanan Baby....

Puri Labu...

Assalamualaikum, hari ni saya nak tunjukkan penyediaan bubur untuk anak kesayangan saya yang dah pun mula makan bubur masa umur 6 bulan hari tu...actually sy dah start perkenalkan dia dgn bubur ni masa 5 bulan 2 minggu, tp itu pun tersangatlah minima nye yg dia makan..dalam 2 kali picagari tu je..(pakai picagari mula2 sebab tersangatlah cair saya buat) ... Bile dah masuk 6 bulan barulah saya bagi yang betul2 punye ada sayur sikit.. Saya memang search penyediaan bubur paling mudah maklumlah saya kerja dan dalam masa yang sama taknak lagi kenalkan dia dengan nestum lagi, nak cube jugak buat bubur utk dia.. Jadi sy kongsikan sini cara penyediaan bubur utk baby 6-8 bulan...cara paling mudah...



BERAS....penyediaan beras...sy mmg sediakan beras dah siap hancur sbb senang bila dah siap, terus jadi bubur nasi, tak perlu blender lagi...jimat masa jugak sbb tak payah blender hari2, dalam seminggu sekali je saya guna blender tu..tp sy nak ingatkan jgn buat banyak2 sangat beras ni sbb sy pernah buat byk2 tp sy perasan ada mcm kulat sikit (maybe sy tak keringkan betul2 kot sbb beras ni kan berkanji...) . Ok meh tgk step by step penyediaan beras..


Mula2 basuh beras...masuk dalam tapis...



Sejatkan dalam tapis ni 2 hari ..biar betul2 kering ye, kalau tak berkulat nti.. (maknanye  bila agak2 nak abis, basuh la beras lagi then keringkan..bila stok dah abis, terus blender beras yang dah siap sedia kering tu..)

Ok, untuk satu lagi cara yang lebih cepat, sy sangai beras yang sudah dibasuh ke dalam kuali...sampai kering, then saya blender kan...Mane2 cara pun sama je terpulang kepada kelapangan masing2...

Blender beras, guna blender kering (smp jadi halus cam dalam gambar) ...


Walaupun dah blender, saya tapis lagi sekali sbb tgk tu, ada gak sikit2 yang tak bape nak hancur...jangan abaikan step ni ye, nti kalau bercampur yang kasar ni tak cantik bubur kita...(eerrkkk perlu ke bubur cantik?)hihi


Beras akan jadi mcm ni keseluruhannya....dah siap pastu nak buat ape lagi?


Simpan la dalam bekas kedap udara..hihi... bila nak pakai, amik je 2 sudu...(jangan pakai sudu basah pulak, kan beras ni halusss...)


Okeh sekarang penyediaan PURI SAYUR pulak ye.... puri sayur ni pun buat seminggu sekali..First sbb sy baca mmg tak tahan lama sangat (seminggu tu kira ok lah), Second sbb seminggu tu makan sayur tu jela, kalau buat byk2 nanti, tak kan lah 2, 3 minggu makan sayur tu je...cian anak ibu nanti..boring makan ni je...ok meh tgk penyediaan..


Ni sayur labu...mula2 potong labu kecik2...dan basuh ..

Rebus labu sampai lembut...(ada yang kata kalau taknak khasiat hilang banyk, kita kukus..tp pengukus kat umah tu besar sangat, nak masak sikit je...rasa malas la pulak nak pakai...tp tak bermakna rebus tak sihat ye...ok je...)


Ni labu yang dah lembut...sy suka masukkan kurma setiap kali buat puri..kurma kan ada khasiatnye tersendiri...:)


Ok, labu dan kurma tu blender sampai jadi puri mcm dalam gambar ni..


Simpan dalam bekas kecik2...supaya kalau nak guna, amik satu bekas je...biasa saya  buat 7 bekas untuk seminggu...

Ok...ini puri kentang + carrot + kurma...( sy buat banyk untuk balik kampung, wat lebih2 sikit)


Ok jom kita tengok penyediaan bubur pulak...

Masa Qaisarah 6 bulan = sy buat 2 sudu beras + air 550ml + 1 bekas puri sayur
Masa Qaisarah 7 bulan = sy buat 3 sudu beras + air 825ml + 1 bekas puri sayur
Masa Qaisarah 8 bulan = sy buat 4 sudu beras + air 1100ml + 1 bekas puri sayur + Puri ikan/ayam


SUKATAN BERAS : Sebenarnya ikut kesesuaian jugak masa tu, bila Qaisarah makan habis baru lah saya tambah sukatan beras tu.

SUKATAN AIR : Mula2 je masa sy explore cara sediakan bubur ni, sy sukat air dia, pastu bila dah lama2, sy agak2 je, ikut periuk...sukatan tu untuk jadi pengukur je...manelah tahu mcm sy bila balik kampung atau kat rumak mak sentul, periuk jenis lain, so sy ada la sukatan dia.

SUKATAN PURI : Nampak macam sama je kan, sebenarnya makin banyk sukatan beras, tambah juga la sukatan sayur tu supaya seimbang... bekas je sama, tapi kuantiti lain2...kita buat tu agak2 je..

MASA PENYEDIAAN : 30 minit  
Mula2 panaskan air, masukkan beras smp minit ke 25, pastu masukkan puri dan kacau selama 5 minit lagi...InsyaAllah siap lah bubur kita....


Bubur nasi cayang ibu tgh renih......


Meh tengok cerita bergambar tentang pengendalian ke rumah mak saya...:)



Ni masa sukatan 2 sudu beras, kiranya Qaisarah 6 bulan lah... saya buat 3 bekas mcm ni, dan sejukkan sebelum ditutup...bila nak panaskan just rendam dalam air panas, mcm handle BM..Mudah kan!


2 bekas sy bagi mak saya...utk siang hari...


1 bekas lagi sy simpan dalam petiais utk mlm nanti bagi Qaisarah makan...


Itulah rutin sy setiap pagi ...sediakan bubur untuk baby saya tu sebelum pergi kerja sejak anak kesayangan sy tu cecah 6 bulan... Yang bestnye suami saya pun pandai buat bubur ni sbb mmg penyediaan yang mudah dipraktikkan.. Bagi saya semua ibu2 boleh buat cara ni tak kiralah duduk di rumah atau bekerja... memudahkan kerja rumah tak salah kan?

Bila Anak saya dah 8 bulan , sy mula perkenalkan dengan ikan dan ayam pulak...nanti saya cerita ye kalau ada rezeki...




25 ulasan:

  1. nk tanya,,,puri sayur da siap masak n da simpan siap2 dlm bekas tu nk simpan dlm tmpt beku dlm fridge tu ke ataupun bole simpan yg kt bhgn bawah tu je utk tempoh seminggu tu?

    BalasPadam
  2. Salam...ikut pembacaan saya simpan di tempat beku utk seminggu...wallhualam

    Tp sy pernah juga baca sama mcm pengendalian ebm..

    Kalau cara saya letak kat tempat beku je..

    BalasPadam
  3. tq..dah beli labu smlm.tp xtau nk msk camner. tq ya..nl cari kurma pulak

    BalasPadam
  4. Tq atas sharing...tapi cara saya beras tu masak jadi nasi dulu barulah blend..atas kesesuaian masing2 kan?

    BalasPadam
  5. terima kasih info ni, nak cuba lah. selama ni sy tak pernah buat :)

    BalasPadam
  6. Musliza Hasni : bagus letak kurma, kurma mmg berkhasiat. Anak sy sekarang dah tak perlu blender2 makanan lg...so payah sikit la tak kan masak sup ayam letak kurma. cam pelik je kan... alternatifnya sy bg dia jus tok guru setiap pagi.

    BalasPadam
  7. Ummi zara : Aaah kesesuaian masing2... n sy mmemang enjoy sediakan makanan utk anak... awak shklee distributor eh...sy pun amalkan shaklee....:)

    BalasPadam
  8. Fida: sama2 kasih...terima kasih singgah blog...alhamdulillah dpt manfaat...begitulah hendaknya..

    BalasPadam
  9. Salam Perkenalan. Saya follow blog Mas ye. :)

    BalasPadam
  10. Salam, nk tanye kurma tu masak sekali dgn puri tu ya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam...saya kurma tu kukus sekali... kalau basuh aje pun ok then masa blender kita blend lah sekali

      Padam
  11. salam,saya baru follow blog mas..kesian saya..baru ni saya tau apa itu puree...anak2 sebelum ni tak pernah saya kenalkan dengan puree pon...tak sabar pulak nak buatkan tuk baby saya nanti..skang baru 15 hari..anak2 sebelum ni takat makan bubur nasi atau nestum segera je..tq 4 info berguna...

    BalasPadam
  12. Uni : Salam perkenalan uni... seronok ada kawan alam maya...tq follow..sy balas kunjungan ye..:)

    BalasPadam
  13. Sha Ahmad : ala takpe ni rezeki anak kali ni lah ibu dia dah tambah ilmu makanan anak2...anyway tahniah dapat baby ye....salam perkenalan ye..

    BalasPadam
  14. Info yg sgt berguna..sy Br pas rebus labu..nk bg baby mkn puree labu + kurma..kalo baby mkn puree je dulu x pyh bg bubur xpe x..lepas tu boleh ke kalo buat puree kentang + kurma & puree carrot + kurma bg baby mkn..

    BalasPadam
  15. salam ros... boleh je untuk permulaan masa umur 6 bulan, kenalkan dia dengan puree aje... bagus ros letak kurma...kurma mmg berkhasiat...

    kita boleh agak2 bila umur dia 8 bulan mungkin dia kerap lapar baru lah kenalkan nasi sekali...

    BalasPadam
  16. salam..saya nak tanya, bubur nasi dah campur labu n kurma. tunggu sejuk n terus masuk lam tempat beku peti ais?? mcm tu ka??

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam..aah kene tgu sejuk la br bekukan..:)

      Padam
  17. Tq for d sharing..sy pun tgh bersedia ngan ilmu2 msk mknn bb..skang dia baru 5 bln.tgh kumpul ilmu

    BalasPadam
  18. Salam..nak tanya, if puri yg tlh dibekukan & dibawa ke taska tanpa menggunakan cooler bag, adakah puri tu akan rosak mcm ebm yer?

    BalasPadam
  19. salams.. nak tanya kenapa gambar sume dah takde? terasa mudah je penyediaan bubur puan cuma rasa nak tgk gambar.. saya budak baru belajar.. hehehe

    BalasPadam
  20. Salam ziarah....salam kenal...
    Menarik juga resepi nih... tp gambonye tkde..huhu..

    BalasPadam
  21. salam kenal sini...
    singgah sini cari info pasal pengendalian bubur untuk baby 6 bulan...
    anak nory baru nak masuk 4 bulan, lagi 2 bulan nak buat persediaan untuk makan dia nanti..heheh...

    BalasPadam